Trofa, 2015

L Í R I O  A M A R E L O  I & I I

O pão é um velho. Subsistiu a Matusalém. É humilde, ancestral. Deixou de ser doméstico e passou a lugar de encontro e reunião.


Encomendaram-me a renovação de uma padaria da qual era cliente desde muito jovem. Desconfiei (bastante).
Enganei-me. O desafio era tão genuíno quanto o pão.
Existia uma vontade genuína de fazer um local de acolhimento para servir o pão, derivados e pastelaria:100 m² de projeto.


Sempre quis desenhar uma padaria. As padarias entram-nos pelo nariz e tomam-nos os sentidos.
Respira-se a sublimação: o sólido que passou ao estado do conhecimento. O seu produto é “inteiro: nada (seu) exagera ou exclui”. 1; 2; 3 elementos; o fogo e está!


Como os ingredientes do pão, as padarias portuguesas eram feitas, apenas, por dois ou três materiais: a madeira, o mármore e o vime.
Há muito tinha deixado de ver o pinho e o Estremoz nas padarias. Esta era uma padaria/pastelaria popular, o pinho e o mármore ainda que adequados não eram suficientes.
No teto acrescentámos às réguas de pinho, um fundo em feltro negro ignífugo aderido à lã mineral para silenciar os excessos dos clientes, dos talheres, da louça, das máquinas, do arrastar das cadeiras… e desenhámos uma vitrine de delícias.
O mármore reveste o pavimento de tráfego, os balcões e os lambrins. A madeira existe nas paredes, no teto, no pavimento, onde se sentam as pessoas e no mobiliário.

Bread is an old man. It subsisted Methuselah. It is humble, ancestral. It stopped being domestic and became the place
of meeting and coming together.


They asked me to renovate a bakery where I have been a customer since I was a child. I was wary (quite a lot).
I was wrong. The challenge was as genuine as the bread.
There was a genuine will to make a welcoming place to serve the bread, by-products and pastries: 100 m² of project.


I have always wanted to design a bakery. Bakeries enter through our noses and take over our senses.
We breathe in the sublimation: the solid that became a state of knowledge. Their product is: "whole: nothing (whatsoever)
is exaggerated or left out". 1; 2; 3 ingredients; fire and that's it!
Just like the ingredients in bread, the Portuguese bakeries were made of just two or three materials: wood, marble and wicker.
The pine and the Estremoz marble have long been gone from the bakeries. This was a popular bakery/pastry shop.
The pine and the marble although still adequate, were not enough.
On the ceiling, we added the pine strips, a background of black flame retardant felt stuck to the rock wool to silence the excesses of the customers, the cutlery, the machines, the scraping chairs... and we designed a showcase of delights.


Marble covers the store public floor, the counters and the panels. The wood exists on the walls, on the ceiling, on the
pavement, where people sit and on the furniture.

G A L L E R Y : 

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Rua João Paulo II, n. 615, Trofa, Porto, Portugal.

 t. +351 252 414 729   m. +351 933 205 481   e. noarq@noarq.com

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